Strona korzysta z plików cookie w celu realizacji usług zgodnie z Polityką Cookies. Możesz określić warunki przechowywania lub dostępu mechanizmu cookie w Twojej przeglądarce.
"It’s the most wonderful time of the year", śpiewa Andy Williams. I tak właśnie jest – zwłaszcza dla hakerów.
Okres jesienno-zimowy oznacza dla sprzedawców nie tylko wzmożoną aktywność handlową, ale i zwiększone ryzyko ataku. Hakerzy kierują swoją uwagę zwłaszcza tam, gdzie w grę wchodzą duże pieniądze, a do takich wydarzeń zdecydowanie należą Black Friday czy Cyber Monday.
Jednak bezpośrednim celem cyberprzestępców są nie tylko zasoby finansowe. Ze względu na obecną cyfryzację i niemal wszechobecność płatności online, potężna ilość wrażliwych danych (dotyczących płatności czy informacji osobowych) przechowywanych przez organizacje detaliczne stanowi ogromną zachętę dla wielu atakujących.
I choć sprzedawcy niewiele mogą poradzić na bycie ich celem, mogą jednak się na takie ataki przygotować oraz nauczyć się odpowiednio reagować w przypadku ich zaistnienia.
Ryzyko dla sprzedawców detalicznych
Na każdego dolara utraconego w wyniku oszustwa sprzedawcy detaliczni tracą średnio 3,75 dolara. Co więcej — liczba oszustw w handlu detalicznym od 2019 roku wzrosła o 20%.
Cyberprzestępcy chcą uzyskać dane płatnicze, dane osobowe i wszystko inne, co będzie wiązało się dla nich z zarobkiem. Sprzedawcy są prawnie odpowiedzialni za zabezpieczenie tych danych, niestety dla wielu z nich proces ich ochrony jest nadal w toku. Na przykład połączenia IoT są niewątpliwie czynnikiem umożliwiającym nowoczesną gospodarkę detaliczną, a bankomaty, kasy samoobsługowe i płatności mobilne są od nich zależne. Niestety jednak, podczas gdy wielu sprzedawców chętnie skierowało się w kierunku tych udogodnień, nie wszyscy są biegli w ich prawidłowym zabezpieczaniu. Podczas gdy 84% organizacji handlu detalicznego korzysta z urządzeń IoT, mniej niż 50% podjęło poważne środki przeciwko potencjalnym cyberatakom.
Naruszenia danych prowadzą do grzywien i nieufności konsumentów, która, jak pokazują badania, jest często niemożliwa do przezwyciężenia. Niedawne badanie ISACA ujawniło, że prawie jeden na trzech konsumentów zaprzestał korzystania z usług firmy, o której wiadomo, że padła ofiarą naruszenia.
Najbardziej powszechne metody ataków
Rozwiązaniem dla organizacji handlu detalicznego jest, rzecz jasna, zachowanie ostrożności. Oto cztery najczęstsze sposoby ataków:
Wykorzystanie złośliwego oprogramowania, w tym ransomware, może nastąpić za pośrednictwem linku phishingowego lub ukierunkowanego exploita poprzez lukę w łańcuchu dostaw. Firmy, które uważają, że są "zbyt małe, by je zhakować", zapominają, że często są jedynie ofiarami ubocznymi. Atakujący biorą za cel niewielkie organizacje, aby dostać się do tych dużych. Po wejściu do środka złodzieje przeszukują strony internetowe i aplikacje w poszukiwaniu cennych danych, podczas gdy oprogramowanie ransomware może doprowadzić do zatrzymania operacji detalicznych. W 2022 r. liczba ataków ransomware w handlu detalicznym wzrosła aż o 67% w porównaniu do 2021 r.
O tej porze roku obserwujemy sezonowy wzrost zautomatyzowanych ataków botów, z 50% wzrostem ruchu złych botów i trzykrotnym wzrostem liczby fałszywych kont w tygodniu poprzedzającym Black Friday. Przeprowadzane za pomocą skryptów ataki botów mają na celu wyrządzenie szkód lub wykorzystanie sprzedawców na bardzo dużą skalę, a ukierunkowane są zwykle na witryny i aplikacje e-commerce.
Ataki phishingowe, będące głównym winowajcą, narażają pracowników handlu i ich klientów na większe ryzyko właśnie w okresie świątecznym, gdy wszystkim należy na czasie, przy jednoczesnym spadku ostrożności. Atakujący wysyłają fałszywe linki do pracowników w nadziei na kradzież poświadczeń użytkownika w celu uzyskania łatwego dostępu do systemów. Z kolei konsumenci w pośpiechu klikają, logują się i przekazują hakerom cenne informacje. Dzięki wykorzystaniu sztucznej inteligencji oszustwa te mogą być teraz jeszcze bardziej przekonujące, co skutkuje między innymi i przerażająco spersonalizowanymi wiadomościami phishingowymi.
Zwiększona obecność marek detalicznych w social mediach ułatwia hakerom gromadzenie i wykorzystywanie znaków towarowych do tworzenia fałszywych stron internetowych i profili. Następnie wabią oni konsumentów fałszywymi kampaniami reklamowymi, postami i wiadomościami. Szybko zmieniający się charakter social mediów oznacza, że tego typu podszywanie się pod markę jest często trudne do wykrycia przez konsumentów, dopóki nie jest za późno. Jest to również kosztowne dla sprzedawców detalicznych pod względem utraty przychodów i nieodwracalnego zniszczenia reputacji marki.
Ponadto w dark webie czai się niezliczona ilość różnorodnych zagrożeń ukierunkowanych na handel detaliczny, takich jak oszustwa związane z kartami podarunkowymi, handel skradzionymi towarami i sprzedaż skradzionych list uwierzytelniających.
Wdrażanie skutecznego cyberbezpieczeństwa w handlu detalicznym
Według raportu Verizon 2022 Data Breach Investigations Report, spośród 629 incydentów cybernetycznych, których doświadczyła branża detaliczna w ubiegłym roku, 241 zakończyło się potwierdzonym naruszeniem danych. To przerażający wskaźnik sukcesu wynoszący 38%. Warto jednak pamiętać, że sprzedawcy nie muszą godzić się z podobnym losem — istnieją skuteczne sposoby na walkę.
Co należy zatem robić?
Rozwiązania z zakresu cyberbezpieczeństwa dla handlu oferowane przez Fortrę mogą umożliwić uniknięcie powszechnych schematów ataków w tym sezonie i łatwe utrzymanie zgodności, zmniejszenie powierzchni zagrożeń, zwiększenie wydajności operacyjnej i obniżenie kosztów.
Chcesz dowiedzieć się więcej? Skontaktuj się z Product Managerem firmy Fortra:
NIP 6762466740
REGON 122894922
KRS 0000467615
tel. +48 12 340 90 30